Dla nauczycieli

Współpraca z rodzicami

 

Zobacz film: http://bit.ly/Wspolpraca_z_rodzicem_YouTube

Mini karty obrazkowe do pobrania: http://bit.ly/Wspolpraca_z_rodzicem_karty

 

Małe dzieci − mały kłopot, duże dzieci − duży kłopot. To prawda znana wielu rodzicom. A co z samymi rodzicami? Czy nie odnosicie czasem wrażenia, że to oni są największymi dziećmi? ;) Zdarza się, że współpraca z nimi spędza sen z powiek wielu nauczycielom. Mam jednak dobre wieści. Z rodzicami można nawiązać dobre relacje. Zastanawiacie się jak?

 

  •          Przede wszystkim: jeśli jesteście dyspozycyjni czasowo, idźcie na zebranie na początku roku przedszkolnego, przywitajcie się z rodzicami. Większość z nich jest bardzo zestresowana faktem, że ich maleństwo idzie do przedszkola. Poza tym każdy jest ciekaw, w czyje ręce oddaje swoją pociechę. Warto więc przedstawić się i powiedzieć kilka słów o kursie. Można dać nawet rodzicom podręcznik do rąk, żeby mu się przyjrzeli.

 

  •          Uświadomcie również rodziców, w jaki sposób należy weryfikować wiedzę dziecka. Rodzice często zadają pytanie: „Co było na angielskim?”. Naturalną odpowiedzią dziecka będzie: „Nic”. Wiecie dlaczego? Często maluchy nie do końca rozumieją, co to jest ten angielski. W ich pojęciu przychodzi po prostu ciocia, która na początku dziwnie mówiła, ale teraz da się ją zrozumieć. ;) Jak więc sprawdzać wiedzę przedszkolaków? Przede wszystkim warto przedstawić rodzicom listę piosenek i słówek wykorzystywanych podczas zajęć. Zaznaczyć jednak należy, że wiedzę weryfikuje się w kontekście. Zatem zadanie pytania: „Jak jest »pies« po angielsku?” nie przyniesie zamierzonego efektu. Wręcz przeciwnie, rodzice stwierdzą, że nic się nie dzieje podczas zajęć! Natomiast pokazanie dzieciom ilustracji z wizerunkiem zwierzaka znacznie ułatwi zadanie. Należy przy tym pamiętać, że 3- i 4-latki mają prawo nie wypowiadać się jeszcze w języku angielskim, ponieważ są one nastawione na przyswajanie, absorbowanie języka, nie na jego produkcję. Tu z pomocą przychodzą wszelkie pomoce dołączone do kursu − płyty i aplikacje. Książki dla przedszkolaków zawierają płyty, które rodzice mogą wykorzystywać w domu i regularnie sprawdzać postępy maluchów. Aplikacje natomiast sprawią, że nauka nabiera innego wymiaru. UWAGA! Podkreślcie jednak, że muszą to być odpowiednie gry i strony − Minecraft może i pomoże przyswoić słownictwo, jednak wpływa − w wielu przypadkach − negatywnie na emocjonalną stronę dziecka. Polećcie rodzicom np. www.englishplaybox.pl. Strona zawiera treści odpowiednie dla dzieci oraz ciekawe ćwiczenia, piosenki i historyjki, które pomogą w nauce języka.

 

  •          W rozmowie z rodzicami zwracajcie uwagę na język, jakiego używacie. Gdy musicie przekazać niepokojące informacje dotyczące zachowania dziecka podczas zajęć, pamiętajcie, aby zawsze oceniać zachowanie, a nie dziecko. Pochwalcie jednak malucha, jaki jest wspaniały, zwróćcie uwagę na konkretną, dobrą cechę dziecka. Wtedy rodzic wie, że okazujemy osobiste zainteresowanie, a pochwała jest szczera. Informację dotyczącą złego zachowania przedstawcie dopiero w następnym zdaniu. Zapewnijcie jednak rodzica, że informację przekazujecie w trosce o malucha.

 

  •          Jeśli nie możecie spotkać się z rodzicami, napiszcie do nich list, w którym wyjaśniacie sytuację.

 

  •          Zajęcia otwarte to również jedna z najprostszych opcji nawiązania dobrych relacji z rodzicami. Nie trzeba wyznaczać specjalnej daty i godziny. Wystarczy czas, w którym odbywają się Wasze zajęcia. Zorganizujcie takie spotkanie podczas swoich godzin pracy. Jeśli mama nie będzie mogła przyjść, postara się wydelegować tatę, ciocię lub innego krewnego. Warto zaprosić rodziców czy opiekunów na dywan, aby razem z dziećmi wykonywali wszystkie zadania. Z mojego doświadczenia wynika, że nie należy prezentować ćwiczeń, które nie zostały zbyt dobrze utrwalone ,a mają wywołać efekt WOW. Zamiast WOW może wyjść wielka klapa. Zajęcia przeprowadźcie jak każdą inną lekcję. Dzięki temu na pytanie rodzica: „Czy każdy angielski wygląda w ten sposób?” dziecko odpowie twierdząco. Rodzic będzie wtedy wiedział, że zajęcia były autentyczne, nie wyreżyserowane.

 

  •          Z rodzicami nie zawsze bywa różowo, ale warto mieć z nimi kontakt. Pamiętajcie jednak, że to Wy jesteście nauczycielami i to Wy wiecie, co się dzieje podczas Waszych zajęć. Nie wpadajcie więc w panikę, gdy nadgorliwi rodzice będą zarzucali Wam sytuacje, które nie wydarzyły się lub z perspektywy dziecka wyglądały inaczej. Nie unikajcie konfrontacji, aby w spokojny sposób wyjaśnić wątpliwe kwestie.

 

Powyższe rady sprawdzają się podczas naszych zajęć i przynoszą pozytywne efekty. A jakie są Wasze sposoby na współpracę z rodzicami? Co się sprawdza? Co odradzacie?

 

Mini karty obrazkowe do pobrania: http://bit.ly/Wspolpraca_z_rodzicem_karty