Dla nauczycieli

3,4,5 latki razem? Czy praca w grupie mieszanej ma sens?

Jest to pewnego rodzaju wyzwanie, ale ma swoje zalety. Jakie?

Przede wszystkim młodsze dzieci znacznie szybciej się uczą podpatrując starszych kolegów, którzy to podobnie jak starsze rodzeństwo w domu wielodzietnym są swego rodzaju nauczycielami, przewodnikami najmłodszych przedszkolaków. Dla starszych dzieci dodatkowym atutem jest to, że ucząc innych sami lepiej zapamiętują wprowadzane treści.

Ale jak to zrobić?

Przede wszystkim należy dobierać treści tak, by były możliwe do opanowania dla całej grupy. Proponuję w grupie mieszanej – 3,4,5 lat wypróbować materiał dla 4 latków i zobaczyć jak grupa sobie z nim poradzi, jeśli z łatwością, można spróbować materiał dla 5 latków :) 

Jeśli przygotowujemy pracę przy stolikach, należy różnicować poziom trudności np. 3 latkom przygotować kolorowankę dotyczącą omawianych treści, a starszym dzieciom, zadania typu połącz, znajdź

W ramach jednej tematyki warto przygotować zadania różnej treści powiązane ze sobą np. historyjka, piosenka, zabawa.

Warto również wykorzystywać możliwości uczenia się dzieci od siebie nawzajem aranżując sytuacje w których dzieci mogłyby współpracować w grupach lub parach np. tworząc wspólny projekt, czy pracę plastyczną

Muzyka i piosenki są świetnym elementem nauczania w takich grupach, ponieważ pozwalają na udział i zaangażowanie dzieciom w różnym wieku- młodsze mogłyby np. pokazywać w trakcie piosenki, starsze zaś połączyć elementy gestów ze śpiewaniem .

Najlepszym moim zdaniem sposobem nauczania w takich grupach wiekowych są zabawy ruchowe typu „ Stary niedźwiedź mocno śpi”.  Mnóstwo tego typu zabaw przedstawiłyśmy na konferencji Out of the box w zeszłym roku. Może was coś zainspiruje ->  https://www.youtube.com/watch?v=esTCHbCshck

Możecie również poszukać pomysłów wpisując w wyszukiwarkę edukację Montessori lub waldorfską

A może wy macie jakieś sprawdzone pomysły na pracę w grupach mieszanych wiekowo?