Dla nauczycieli

Duża grupa jest OK!

Duża grupa to wyzwanie dla nauczyciela. Dowiedzcie się, co sprawdza się w trakcie lekcji z taką grupą i sprawia, że dzieci wychodzą z nich zadowolone i z dużą wiedzą.

Duża grupa to wyzwanie dla nauczyciela. Wyzwanie, z którym musi się zmierzyć większość nauczycieli grup przedszkolnych. Obecnie 20–30 dzieci uczestniczących w zajęciach to norma, a do tego zajęcia z języka angielskiego trwają od 15 do 30 minut (w zależności od grupy wiekowej). W tym czasie oczekuje się od nas – nauczycieli – że nauczymy dzieci komunikatywnego stosowania języka angielskiego. Ale jak to zrobić, kiedy czujesz się czasem jak w środku „rozjuszonego tłumu”? Dzięki naszemu filmikowi poznaliście kilka sposobów, które działają podczas naszych zajęć. Poniżej dowiecie się, co jeszcze sprawdza się w trakcie lekcji z dużą grupą i sprawia, że dzieci wychodzą z nich zadowolone i z dużą wiedzą.

1. Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo łatwo przyswajają wiedzę poprzez muzykę, rytm oraz rymowanki. Pssst, ta zasada sprawdza się nie tylko z dziećmi ;). Wracając do meritum, warto stworzyć sobie zestaw aktywnych piosenek. Co przez to można rozumieć? Są to piosenki, podczas których dzieci mogą dużo się ruszać. Dzięki temu rozładowują one swoją energię, a poza tym cała grupa bierze udział w ćwiczeniu. Jedną z takich piosenek jest: „Head, Shoulders, Knees, and Toes” czy „Hokey Pokey”.

2. W filmiku zachęcałyśmy do wykorzystania piosenki i kart obrazkowych. Ta zabawa ma kilka wersji. Każda z nich pozwala zaangażować dużą liczbę dzieci. Nauczyciel włącza szybką melodię/piosenkę (warto przesłuchać nagrania dołączone do kursu i ocenić poziom aktywności swoich grup, by móc wybrać najbardziej rytmiczne nagrania). Gdy nagranie zostanie zatrzymane, nauczyciel wydaje komendę, którą dzieci muszą wykonać, np. jump, swim, skip. Jednym z rozkazów może być słowo freeze. Słysząc to polecenie, dzieci zastygają w bezruchu.

Inną wariacją tej zabawy jest rozłożenie na dywanie kart obrazkowych i kiedy nauczyciel zatrzymuje nagranie, wypowiada słowo, a dzieci głośno je powtarzają i ustawiają się przy odpowiednim obrazku.

Uczestnicy zabawy mogą również siedzieć w kole i w czasie trwania piosenki podawać sobie karty obrazkowe, a kiedy nauczyciel zatrzyma nagranie, dziecko, które akurat trzyma kartę, musi powiedzieć, co na niej widzi.

Dzieci uwielbiają takie zabawy i potrafią skupić podczas nich swoją uwagę nawet na… kilka minut ;)

3. Zabawy grupowe to kolejny pomysł. Na pewno pamiętacie zabawę „Stary niedźwiedź”. Jest ona dobrze znana zarówno nauczycielom, jak i dzieciom. Dzięki temu nie trzeba zbyt długo tłumaczyć jej zasad – więcej czasu poświęci się zabawie.

Co powiecie na „Who took the cookie”? Zabawa doskonale sprawdza się w dużych grupach. Na czym polega? Dzieci zamykają oczy, nauczyciel w tym czasie chowa ciasteczko za jedną z osób. Należy zwrócić uwagę na to, czy dzieci podglądają. Jeśli tak, zabawa będzie spalona. Gdy ciasteczko zostanie już schowane, nauczyciel zaczyna mówić rymowankę lub wyznacza jedno dziecko, które to robi:

Tekst:

Who took the cookie from the cookie jar? – mówi cała grupa.

…[imię dziecka]… took the cookie from the cookie jar – jedno dziecko zgaduje, kto to może być.

Who, me? – kwestia dziecka, które zostało wytypowane.

Yes, you – odpowiada cała grupa.

Not me – mówi wytypowane dziecko LUB – jeśli zostało prawidłowo wytypowane – przyznaje się i pokazuje skradzione ciasteczko.

4. Multimedia – nawet jeśli Wy, drodzy nauczyciele, nie potraficie się nimi posługiwać lub troszkę się ich obawiacie, to uwierzcie, że dzieci są z nimi „obcykane” ;). Nie zachęcamy do skupienia się wyłącznie na multimediach, bo nie byłoby to z pożytkiem dla maluchów, ale żeby stanowiło to jakąś ciekawą opcję, która z całą pewnością przykuje uwagę (unikatowa metoda English Play Box łączy materiały tradycyjne i lekcje cyfrowe – czytaj więcej).

Pamiętajcie, aby przeplatać aktywności – wolna/szybka/wolna – to bardzo istotne przy pracy z dużą grupą. Po tańcach najlepiej wyrecytować jakąś wyliczankę zachęcającą dzieci do tego, by usiadły w kółku lub przy stolikach. Przejrzyjcie TB dołączone do kursu – tam znajdziecie przykłady rymowanek. Warto pod koniec takiej rymowanki wyciszać głos, by przy ostatnim słowie aż szeptać. Dzieci uspokajają się wtedy i wiedzą, co za chwilę nastąpi ;)

Może macie swoje sprawdzone sposoby na dużą grupę? Czekamy z niecierpliwością na Wasze pomysły :D

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia naszych filmowych porad:

Film 1: Jak pracować z dużą grupą przedszkolaków?

Film 2: Jak radzić sobie z grupą enargicznych przedszkolaków?