Dla nauczycieli

Energiczne przedszkolaki

„Wyjechali na wakacje wszyscy nasi podopieczni…”. Żarcik – nie wyjechali i tak szybko nie wyjadą, a my musimy poradzić sobie z ich trudnymi zachowaniami, do tego jeszcze w krótkim czasie przekazać maksimum wiedzy. Ale jak?

„Wyjechali na wakacje wszyscy nasi podopieczni…”. Żarcik – nie wyjechali i tak szybko nie wyjadą, a my musimy poradzić sobie z ich trudnymi zachowaniami, do tego jeszcze w krótkim czasie przekazać maksimum wiedzy. Ale jak?

Pierwsza i najważniejsza rzecz – porozmawiać z wychowawcą grupy i ustalić wspólny front! Czasem nie zgadzamy się z metodami nauczyciela prowadzącego, ale to bardzo ważne, żeby wspólnie zdecydować o nagrodach czy konsekwencjach. Sytuacja jest podobna do tej w domu, gdzie rodzice mają rozbieżne zdania, ale decydują się na jedno rozwiązanie, żeby dziecko nie wykorzystywało sytuacji. A wiecie, co się dzieje, gdy dziecko jedzie na dwa dni do ukochanej babci? ;)

Wspólne metody to podstawa! Nie zapominajcie również, że to właśnie wychowawcy mają najczęstszy kontakt z rodzicami i mogą Wam pomóc, przekazując im informacje (np. liścik, w którym przedstawicie swoje obawy o to, że tak zdolne dziecko nie wyniesie korzyści z zajęć, jeśli troszkę nie ujarzmi swojej energii, i wyrazicie nadzieję na współpracę dla dobra tego wspaniałego dziecka).

Ale co jeszcze można zrobić?

Rozważmy kilka sytuacji.

# dziecko bardzo ruchliwe, energiczne w grupie

– możecie delegować mu zadania, uczynić je pomocnikiem, żeby miało okazję troszkę się poruszać;

– możecie również posadzić je obok siebie, a jeżeli jest takich dwoje, posadźcie je po swojej prawej i lewej stronie. Wtedy prowadząc zajęcia, możecie, nie przerywając, położyć rękę na ramieniu takiego dziecka, a ono będzie wiedziało, że musi się uspokoić;

– jeśli dzieci postrzegają siedzenie koło pani jako nagrodę, możecie zlecić hiperważne zadanie dwóm najgrzeczniejszym osobom z grupy (zazwyczaj są to dziewczynki), aby usiadły obok takiej „bomby energetycznej” i pilnowały jej zachowania. Fakt, że dzieci dostały tak odpowiedzialne zadanie, sprawi, że przedszkolaki same będą pilnowały się nawzajem!

– pamiętacie karteczki pomagające w wyznaczeniu dzieci, które będą brały udział w zabawie? Możecie wyjąć z woreczka imię dziecka, które przeszkadza w prowadzeniu zajęć, wyjaśnić mu, że jego zachowanie powoduje niestety, że nie może wziąć udziału w tej zabawie. Jednak ma możliwość poprawienia się. Gdy to zrobi, jego imię wraca do „maszyny losującej”.

PAMIĘTAJCIE, aby nie oceniać dzieci i nie mówić, że są one złe. To ich ZACHOWANIE jest niewłaściwe w tym momencie!

Czasem cała grupa jest rozbrykana. Polecam w takiej sytuacji bycie elastycznym – możemy wstać, zaśpiewać jakąś bardzo energiczną piosenkę, np. https://www.youtube.com/watch?v=dUXk8Nc5qQ8, lub przeciwnie – wyciszającą rymowankę, np. taką, jak wymyśliła Edyta:

Wiggle my fingers

Wiggle my toes

Wiggle my arms

Wiggle my nose

Stop that fingers

Stop that toes

Stop that arms

Oh no…. Sneeze my nose

Achooooooo

Bless you.

Zobacz naszą rymowankę na youtube: http://bit.ly/EPB_Rymowanka_YouTube

Takie wyliczanki warto kończyć, ściszając głos, wtedy na koniec uzyskujemy ciiiiiszę… A może znacie jakieś ciekawe rymowanki wyciszające? Podzielcie się nimi w komentarzu lub w grupie Out Of The Box na Facebooku :).

# dziecko umyślnie przeszkadza – Tobie lub innym dzieciom

– jeśli po kilku próbach uspokojenia dziecko nie reaguje (oceńcie sami sytuację, kiedy to już nie pozwala prowadzić zajęć), poproście je, żeby usiadło do stolika i nie uczestniczyło w zabawach – zaznaczcie przy tym, że gdy zdecyduje się przeprosić/uspokoić, to może wrócić. Warto w takiej sytuacji pobawić się w ulubioną zabawę dzieci, żeby zmotywować dziecko do powrotu. Pamiętajcie również, aby porozmawiać z dzieckiem. Zapytajcie, czy wie, dlaczego dosłało karę. Jeśli nie, wyjaśnijcie sytuację, zwracając również uwagę na emocje: „Jest mi bardzo przykro, że zachowałeś się w ten sposób. Bardzo cię lubię i chcę, żebyśmy świetnie się dogadywali”.

Przedszkolaki mają tylko świadomość siebie. Nie rozumieją, że inne osoby także mają uczucia, że innych też może coś zasmucać. Wysyłając komunikat „ja”, dajecie sygnał, że dziecko musi liczyć się z innymi.

# dziecku leci z nosa/chce się pić/dziecko potrzebuje do toalety

– najważniejsze, żeby wtedy nie skupiać się na jednej osobie… Dziecku leci z nosa, gdy prowadzicie zajęcia, robicie krótki przerywnik: „Kubusiu, na stole są chusteczki, wytrzyj nosek” – i dalej zajęcia… Łazienka, pić, jeść – musicie ocenić sami – czy dzieci w tym wieku naprawdę nie wysiedzą 15–30 minut bez załatwiania tych potrzeb (oczywiście, jeśli ich stan zdrowia pozwala). Na moich zajęciach dzieci czekają, choć czasem minka dziecka podpowiada mi, że jeśli nie puszczę do toalety, to będzie plama na dywanie ;). Warto też ustalić z wychowawcą, że przychodzicie o konkretnej godzinie, i macie prośbę, by dzieci mogły wcześniej skorzystać z toalety, napić się itp., ponieważ szkoda na to czasu na krótkich zajęciach…

Najlepszym sposobem na energiczne przedszkolaki są pochwały. Pomyślicie – jak to? A, tak! Krótka pochwała słowna: „super”, „pięknie”, proste przybicie piątki w tej krótkiej chwili, kiedy przedszkolak jest grzeczny, może dać mu motywację do dalszych starań. Tak samo zadziała głośne pochwalenie osoby, która w danym momencie wykazuje pożądane zachowanie, np. „Ale Ania pięknie siedzi! Kto jeszcze umie pięknie siedzieć?”.

Pamiętajcie, że nawet my, choć pracujemy z dziećmi już tak długo, czasem po prostu rozkładamy ręce, bo współpraca z wychowawcą lub z rodzicami się nie układa. Myślimy wtedy tylko, żeby po prostu przetrwać rok ;). Nie poddawajcie się!

Uwaga! Tak jak na lekach znajdziecie napis „przed podaniem skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”, tak nasze rady wynikają z doświadczenia, ale nie jesteśmy psychologami! Czasem dziecko ma jakieś zaburzenia, które najpierw należy wykluczyć – tu warto skonsultować się z psychologiem, rodzicami czy wychowawcą!

Zapraszamy również do pobrania plakatu oraz kart classroom rules przygotowanych przez NE. Takie zasady sprawdzają się rewelacyjnie i uczą dzieci języka. Sami zaobserwujecie, jak po pewnym czasie dzieci będą się nawzajem pilnować i gdzieś w sali usłyszycie: „Ala, legs are crossed, a ty nie masz crossed!” albo kiedy zaczniecie „lips…”, a dzieci dokończą „are zipped!”.

Link do pobrania plakatu oraz kart Classroom Rules - POBIERZ

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia naszych filmowych porad:

Film 1: Jak pracować z dużą grupą przedszkolaków?

Film 2: Jak radzić sobie z grupą enargicznych przedszkolaków?