Dla nauczycieli

Zorganizuj się na piątkę!

Nauczyciele przedszkolni stają przed dużym wyzwaniem, jakim jest praca z dziećmi, nie tylko przez wzgląd na wymagającą grupę wiekową. Jedną z problematycznych kwestii pozostaje organizacja własnej pracy.

Nauczyciele przedszkolni stają przed dużym wyzwaniem, jakim jest praca z dziećmi, nie tylko przez wzgląd na wymagającą grupę wiekową. Przeprowadzone przez NE badania wykazały, że jedną z problematycznych kwestii pozostaje organizacja własnej pracy. Co można zrobić, by sobie ją nieco ułatwić? Zapoznaj się z moimi poradami i zorganizuj się w nadchodzącym roku na piątkę!

  1. Zaplanuj zajęcia i stwórz harmonogram

Wyobraź sobie następującą sytuację: zajęcia planujesz z tygodnia na tydzień. Na początku masz całkiem sporo pomysłów, znasz już różne piosenki, gry i zabawy, które chcesz, by pojawiły się na Twoich zajęciach, a zatem działasz. W pierwszym tygodniu części ciała, w kolejnym zwierzęta, potem pogoda, ubrania, nastroje, zabawki... Jakoś to idzie. Po drodze znajdujesz jeszcze kilka ciekawych inspiracji, które także wykorzystujesz. I tak, od tygodnia do tygodnia, brniesz przez cały rok ze swoimi przedszkolnymi grupami. Po wakacjach spotykacie się ponownie, przynajmniej z niektórymi. Znowu coś trzeba wymyślić. Tematy naturalnie mogą się powtarzać, wiadomo, że materiał należy regularnie utrwalać, wracać do już wcześniej wprowadzanego słownictwa i stopniowo poszerzać jego zakres. Jednak przy którymś z kolejnych tygodni zaczyna brakować Ci pomysłów, masz wrażenie, że wszystko już było. A zatem wyszukujesz na szybko pomysły, które wydają Ci się interesujące. Innym razem, poza zaplanowaniem zajęć, masz jeszcze 150 innych rzeczy na głowie i naprawdę nie pozostaje Ci zbyt wiele czasu na myślenie, co przygotować na poniedziałkowe zajęcia. Znowu przygotowujesz coś na szybko i ruszasz dalej... Po jakimś czasie zauważasz, że zaczyna w tym wszystkim brakować ładu i składu. A gdyby tak zajęcia zaplanować wcześniej? Dużo wcześniej?

Wierz mi – warto. Już jakiś czas temu przysiadłam raz a dobrze do harmonogramu moich zajęć, i to dla każdej z grup wiekowych. Zastanowiłam się zawczasu, co chciałabym, by się na nich pojawiło i w jakiej kolejności. Tak, aby oczywiście wracać do omawianych treści, ale nie wałkować tych samych tematów w 3-, 4-, 5-latkach. Swoje zajęcia postanowiłam zaplanować z góry na cały rok. Było to czasochłonne, ale w konsekwencji pozwoliło mi zaoszczędzić i jednocześnie zyskać mnóstwo czasu! W jaki sposób?

Mam mniej więcej zaplanowane zajęcia dzień po dniu dla każdej z grup wiekowych − zapisuję sobie hasłami tematy, jakie chcę w danym czasie zrealizować, tytuły piosenek, na których wprowadzenie i naukę przewiduję dany czas w konkretnej grupie.

Ułatwia mi to przygotowanie się do zajęć – nie muszę nad tym co chwilę myśleć, po prostu zaglądam do mojego harmonogramu i widzę, jakie materiały będą mi potrzebne na nadchodzące lekcje.

Pomaga mi to tworzyć bardziej szczegółowe plany miesięczne, które muszę co miesiąc przekazywać dyrekcji – szybko zbieram w nich cały zaplanowany na dany miesiąc materiał (poza tym nie wpisuję tego, co „wydaje mi się, że zrealizuję w miesiąc”, ale to, co „zaplanowałam, że zrealizuję w miesiąc”).

Czas, który musiałabym poświęcić na myślenie nad tematem kolejnych zajęć, mogę przeznaczyć na przygotowanie czegoś ekstra lub na zrobienie czegoś dla siebie (!).

Na bieżąco monitoruję, jak radzą sobie z materiałem moi uczniowie i jak to się ma do moich planów – jeżeli radzą sobie dobrze, zyskuję czas na dodatkowe pomysły, ciekawe inspiracje znalezione w trakcie roku.

Na co dzień sprawdzam, jak przyswajają zaplanowany materiał moi uczniowie, jeżeli trzeba − wprowadzam modyfikacje bądź zapisuję sobie uwagi na przyszłość.

Po roku tak przepracowanych zajęć mam gotowe harmonogramy na kolejny rok dla tych samych grup wiekowych = oszczędzam mnóstwo czasu!

Jeżeli ktoś ode mnie tego wymaga, na podstawie takiego dokładnego harmonogramu jestem w stanie szybko utworzyć rozkład materiału nawet na cały rok.

To jak? Przekonałam Cię? Kolejny rok zacznij z już gotowym harmonogramem!

  1. Znajdź i stosuj gotowe rozwiązania

Teraz wyobraź sobie, że jesteś początkującym nauczycielem (a może faktycznie nim jesteś? J), nie umiesz przygotować takiego harmonogramu, nie wiesz, co miałoby pojawić się na Twoich zajęciach, tak by rzeczywiście miało to ręce i nogi. Dodatkowo dyrekcja oczekuje od Ciebie wypełnienia i przekazania różnych dokumentów, o których istnieniu wcześniej nawet nie miałeś pojęcia. Może warto sięgnąć po gotowe rozwiązania?

Często sama dostaję wiadomości z pytaniami o wybór jakiegoś fajnego podręcznika dla danej grupy wiekowej. Takie pytania przewijają się też często (zwłaszcza na początku roku szkolnego) w facebookowych grupach. Ale czy wiesz, że podręcznik (a raczej książka ucznia) to tylko jedna ze składowych całego kursu o danym tytule? Na taki kurs składa się o wiele więcej!

Właściwie materiały dla uczniów stanowią mniejszość (książka ucznia z dołączoną płytą, materiały dodatkowe). To Tobie – nauczycielowi − komponenty kursu mają maksymalnie ułatwić prowadzenie zajęć. Co pośród nich znajdziesz?

teacher’s book, czyli książkę nauczyciela, która zawiera gotowe scenariusze lekcji, konkretne pomysły na zabawy i aktywności, wskazówki i podpowiedzi

płyty CD (a czasem także DVD) z gotowymi nagraniami – piosenkami oraz historyjkami dla dzieci

gotowe karty obrazkowe oraz karty z historyjkami

materiały dodatkowe (np. dużą uniwersalną planszę do gry)

materiały cyfrowe (np. gotowe lekcje do wykorzystania na dużym ekranie, nie tylko na tablicy multimedialnej!).

Dodatkowo do takiego kursu zazwyczaj są już opracowane:

rozkład materiału

plany wynikowe, plany miesięczne

gotowy program nauczania

dodatkowe scenariusze i materiały.

Po prostu po nie sięgnij! Zajrzyj na www.dlanauczyciela.pl!

  1. Zaangażuj, słuchaj i obserwuj swoich uczniów!

Czy myślałeś o tym, że w pracy mogą pomóc Ci także Twoi uczniowie, nawet ci najmłodsi? Staraj się ich jak najczęściej angażować, zachęcaj nie tylko do aktywnego brania udziału w zajęciach, powierzaj im też konkretne zadania:

Zaproponuj przygotowywanie np. kart obrazkowych, które potem zalaminujesz i będziesz wykorzystywać na zajęciach.

Zrób im zdjęcia (np. przy okazji nauki o emocjach), a następnie wspólnie zamieńcie je w karty do prezentacji lub utrwalania słownictwa.

Zamiast przygotowywać np. plansze do gry w BINGO dla każdego z uczniów − rozdaj im białe kartki podzielone na 4 lub 6 części i poproś, by wypełnili je własnymi rysunkami (w zależności od omawianego tematu).

Chcesz na zajęciach wykorzystać prawdziwe przedmioty? Poproś swoich uczniów o ich przyniesienie (mogą to być np. zabawki, ubrania). Poza tym, że to dla nich coś nowego, ich stosunek do takich pomocy dydaktycznych będzie wyjątkowy.

Słuchaj uważnie – dzieci wpadają nieraz na genialne pomysły, które mogą Cię zainspirować. Z kolei obserwując to, co lubią i co im się podoba, ustalisz dla każdej z grup repertuar ulubionych aktywności, co może pomóc Ci w planowaniu i wymyślaniu zajęć w przyszłości. Zamiast szukać odpowiedników uwielbianych przez Twoich uczniów zabaw, rozbudowuj je, urozmaicaj, czyli bazuj na znanym i pozytywnie odbieranym schemacie, do którego będziesz dodawać nowe elementy. Dzięki temu zaoszczędzisz czas na tłumaczenie zasad zupełnie nowych aktywności.

  1. Zajrzyj na strony WWW, blogi i skorzystaj z gotowych pomysłów

Jeżeli jeszcze brak Ci doświadczenia i nie wiesz, jak się za to zabrać, z pomocą przyjdą Ci blogi i ciekawe strony WWW. Tych, które z czystym sumieniem mogę polecić, jest dziś naprawdę dużo (nie było tak zawsze J). Całą długą listę przydatnych źródeł inspiracji i gotowych materiałów pobierzesz tu: http://bit.ly/EPB_spis_stron_www

  1. Zaprojektuj i spersonalizuj własne pomoce dydaktyczne

A może tak jak i ja po prostu lubisz tworzyć i mieć własne materiały? Ich przygotowywanie nigdy nie było jeszcze tak łatwe! Obecnie znajdziesz w sieci bardzo proste programy graficzne, które możesz dopasować do swoich potrzeb, oraz gotowe tutoriale tłumaczące krok po kroku, jak z nich korzystać.

P Mój faworyt to program PicMonkey (www.picmonkey.com). Jeszcze jakiś czas temu był programem darmowym, teraz dostępny jest już tylko w wersji płatnej, ale patrząc na to, jakie oferuje możliwości, uważam, że naprawdę warto − zwłaszcza że opłata nie jest bardzo wysoka. Masz do wyboru opcje:

  1. 5.99 USD miesięcznie płatne w rozliczeniu rocznym = 71.88 USD, czyli ok. 250 zł/rok
  2. 7.99 USD miesięcznie płatne co miesiąc = ok. 27 zł/miesiąc

Możesz także przetestować go za darmo przez 7 dni.

Jeżeli chcesz zobaczyć, jak w szybki sposób przygotować w nim np. karty obrazkowe, serdecznie zapraszam Cię do przejrzenia moich tutoriali: https://fullofideas.pl/kategoria/tutoriale/.

Innym, tym razem darmowym programem jest znana już coraz szerszemu gronu odbiorców Canva (www.canva.com). Teoretycznie przeznaczona do tworzenia prostych plakatów, ulotek oraz grafik do wykorzystania w social mediach. Z powodzeniem jednak posłuży także do projektowania i przygotowywania pomocy dydaktycznych! Chcesz przyjrzeć się jej bliżej? Zajrzyj na kanał programu na YouTubie: https://www.youtube.com/watch?v=XqYti78riU8.

Spróbuj własnych sił, zobacz, jak przyjemne i wygodne jest tworzenie własnych pomocy. Tylko pamiętaj: przygotowując je, korzystaj z legalnych źródeł! :)