
It is play that helps us do serious things better because we enjoy them and feel a sense of joy in our achievements.” – Jake Orlowitz, head of Wikipedia Library, Wikimedia Foundation
Powyższy cytat dotyczy dorosłych, ale pięknie obrazuje również w czym zabawa pomaga dzieciom. W poprzednim wpisie omówiona została po krótce celowość oraz częstotliwość zabawy w nauczaniu języka obcego dzieci. Co oprócz zabawy jest ważne?
Piosenki, rymy, muzyka…
Używanie piosenek wyliczanek i rymów w parze z gestami i mimiką pomaga nie tylko w rozwoju językowym dzieci, ale również w ich rozwoju psychicznym . Pomagają one również dzieciom odkrywać dźwięczność poznanych słów i zwrotów. Słowa wzmocnione muzyką wydają się mieć więcej osobistego i emocjonalnego ładunku i dlatego zostają zapamiętane lepiej. Dzieci z chęcią powtarzają te same słowa i struktury ukryte w piosenkach nie nużąc się przy tym. Koncentrując się na melodii, nasi mali uczniowie nieświadomie doskonalą wymowę i melodię języka.
Jak wybrać odpowiednią piosenkę?
Wydaje się , że jedne piosenki są lepsze do śpiewania, inne do pokazywania. Najlepsze są takie, które dzieci mogą z łatwością i zaśpiewać i pokazać. Piosenki nie muszą być wymyślne, trudne. Kiedy słyszymy dzieci bawiące się na podwórku, możemy często usłyszeć podśpiewującym głosem „ na, na ,na ,na, na, jestem lepszy od cie- bie” (
Piosenka, czy wyliczanka może być użyta na każdym etapie lekcji – na początku, na końcu, w środku- żeby zmienić aktywność, wprowadzić nowe słownictwo . Muzyka może grać również w tle, kiedy dzieci pracują nad czymś przy ławkach lub po prostu gdy się bawią. To niezwykłe jak dużo dzieci potrafią zapamiętać w ten sposób podświadomie!
Należy pamiętać, że niektóre dzieci nie będą chciały śpiewać lub nie będą potrafiły i śpiewać i pokazywać (zwłaszcza młodsze) albo po prostu zapomną o śpiewaniu, kiedy będą skupione na pokazywaniu. Nauczyciel nie powinien wywierać na nie nacisku. Piosenki są niezwykle przydatnym narzędziem dla nauczyciela, ale przede wszystkim mają sprawiać dzieciom frajdę.
Ćwiczenia plastyczne
W zabawie dziecko rozwija się wszechstronnie. „Ta stała ruchliwość małego dziecka sprawia niejednokrotnie wrażenie, że jest ono niezmordowane, że w ogóle się nie męczy. Tak jednak nie jest.” (Spionek, 1960:66)
Ćwiczenia plastyczne w wieku przedszkolnym rozwijają wyobraźnię dzieci oraz inne ważne umiejętności takie jak motorykę małą, albo koordynacja ręka - oko. Oprócz tego , są po prostu przyjemne i motywujące dla dzieci. Gdzie w ćwiczeniach plastycznych nauka języka? Otóż, aby poprawnie wykonać pracę, dzieci muszą uważnie słuchać prostych poleceń w języku obcym wzmocnionych gestami. Natomiast podczas prac plastycznych , które dają dzieciom większą dowolność, nauczyciel może przejść po sali pytają niektóre dzieci „Who’s this? What is he doing? What colour is it?”
O czym należy pamiętać przygotowując ćwiczenia plastyczne?
Przede wszystkim o tym, żeby mieć wystarczająco narzędzi – nożyczek, farbek, klejów itp. ( pamiętając, żeby narzędzia były bezpieczne dla dzieci – np. nożyczki z zaokrąglonymi brzegami, farbki łatwozmywalne itp.) Bardzo ważne jest również, żeby nauczyciel miał swój egzemplarz pokazowy, aby dzieci mogły z łatwością zrozumieć jak wykonać ćwiczenie . Dobrze jest również przygotować 2 lub 3 egzemplarze więcej niż uczniów na wypadek jakby jakieś dziecko popełniło błąd lub podarło kartkę. Jeżeli jest taka możliwość, warto prace dzieci wywiesić w widocznym miejscu , żeby dzieci mogły być dumne ze swojej pracy i mogły pochwalić się rodzicom swoimi osiągnięciami, a przy okazji rodzice mogą zobaczyć jaki temat jest aktualnie przerabiany na zajęciach.
Przemyślana zabawa nie tylko będzie genialnym sposobem na przemycenie wiedzy, ale przede wszystkim pozostawi w pamięci naszych małych uczniów pozytywne emocje związane z uczeniem się języka obcego.
Źródła:
Reilly, V. et. Al. 1997. Very young learners. Berlin
Phillips, S. 1993. Young learners. New York
Spionek, Psychologia wychowawcza dla rodziców, Warszawa 1960