
U dzieci nauka i rozwój są nierozerwalnie związane z zabawą . Nie wszyscy są tego świadomi. Dzieci bawiąc się, jednocześnie się uczą. Wykorzystanie zabawy w procesie nauczania jest więc niezbędne, by dzieci odniosły sukces w edukacji
Ale czy zabawa to tylko „Wielki Fun”?
Oczywiście, że nie…
To bardzo poważna sprawa, szczególnie jeśli przyjrzymy się zabawie dzieci.
Każdemu z nas leży na sercu rozwój dzieci, chcemy im w tym pomagać, ale nie zawsze zdajemy sobie sprawę z ich potrzeb. U dzieci nauka i rozwój są nierozerwalnie związane z zabawą . Nie wszyscy są tego świadomi. Dzieci bawiąc się, jednocześnie się uczą. Wykorzystanie zabawy w procesie nauczania jest więc niezbędne, by dzieci odniosły sukces w edukacji.
Gry i zabawy w nauczaniu języka angielskiego
Zabawa to spontaniczna niczym nie skrępowana aktywność dzieci, natomiast gra dydaktyczna to aktywność dzieci mająca cechy zabawy, ale inicjowana, organizowana, prowadzona, kontrolowana i podlegająca ewaluacji przez nauczyciela.
Znaczenie gier i zabaw dydaktycznych jest ogromne:
- wprowadzają na zajęcia element motywujący, a samo podtrzymanie motywacji jest skuteczniejsze;
- doskonalą sprawności umysłowe (na przykład pamięć, koncentrację, spostrzegawczość);
- doskonalą sprawności grafomotoryczne;
- rozwijają kompetencje językowe dzieci – w tym fonetyczną, leksykalną i komunikacyjną;
- pozwalają na eksperymentowanie z językiem obcym i rozwijają kreatywność,
- wpływają na rozładowanie napięcia i stresu, które towarzyszą nauce oraz próbom tworzenia własnych wypowiedzi i czynnego stosowania poznanych słów, zwrotów i form gramatycznych (redukują strach i zahamowania);
- rozwijają zainteresowania;
- rozwijają kompetencje społeczne – grając dzieci uczą się odgrywania rożnych ról, pozytywnej rywalizacji, wygrywania i przegrywania, współpracy w grupie i przestrzegania ustalonych wcześniej reguł, zadawania pytań i słuchania innych, rozwijają poczucie tolerancji i empatii;
- angażują dzieci nieśmiałe;
- sprzyjają nawiązywaniu relacji społecznych;
- pozwalają na zredukowanie dystansu pomiędzy uczniem a nauczycielem, dzięki czemu ewentualne uwagi ze strony nauczyciela przybierają mniej formalny i mniej stresujący dla ucznia charakter.
Dzięki zabawie proces nauczania przebiega bezwiednie (uczniowie nie są świadomi, że muszą wykonać o wiele trudniejsze zadania, niż podczas wykonywania prostych ćwiczeń językowych).
Gry i zabawy dydaktyczne to:
- zabawy językowe i komunikacyjne,
- gry interakcyjne,
- gry planszowe,
- gry w karty,
- gra Bingo,
- krzyżówki,
- puzzle,
- gry doskonalące spostrzeganie, zapamiętywanie i koncentrację,
- odgrywanie ról w minidialogach,
- recytowanie wierszyków,
- odgrywanie krótkich scenek.
Zastosowanie gier i zabaw podczas zajęć w przedszkolu i nie tylko:
- wprowadzenie do tematyki, która ma być prezentowana w trakcie danych zajęć,
- podsumowanie zajęć poruszających daną tematykę,
- doskonalenie i sprawdzenie kompetencji językowych,
- wykorzystanie jako ćwiczenia rozluźniającego w trakcie zajęć( w sytuacji, gdy dzieci wykazują oznaki zmęczenia oraz mają problemy z koncentracją),
- wykorzystanie jako formy nagrody na zakończenie zajęć,
- wykorzystanie przed i po dłuższych przerwach w nauce (przerwa świąteczna, ferie, wakacje),
- wykorzystanie podczas pobytu poza salą (na podwórku, parku, placu zabaw),
- wykorzystanie w kącikach języka angielskiego do samodzielnych ćwiczeń językowych,
- wykorzystywane w domu, w podróży.
Zasady gier i zabaw:
- gra musi mieć określony cel,
- instrukcje muszą być jasne, krótkie, zrozumiałe i podane przed rozpoczęciem zabawy,
- gra nie może wykraczać poza aktualny poziom wiedzy i umiejętności uczniów,
- gra powinna się kończyć zwycięstwem gracza lub drużyny, albo w takim momencie, kiedy zainteresowanie dzieci jest jeszcze stosunkowo duże,
- należy przewidzieć szacowany czas zabawy lub gry,
- nauczyciel pełni rolę prowadzącego grę lub monitoruje ją by pomóc w razie potrzeby, ewentualnie zniwelować przeszkody i problemy.
Przykłady gier i zabaw dydaktycznych:
Playbox says
Dzieci stoją wraz z nauczycielem w kole. Nauczyciel wydaje komendy. Dzieci wykonują komendy nauczyciela tylko wtedy, gdy są one poprzedzone słowami „Playbox say”’. Ten, kto wykona polecenie w niewłaściwym momencie odpada z gry.
W kolejnych wersjach uczniowie zastępują nauczyciela i sami wydają polecenia.
Inteligencja
W różnych miejscach sali nauczyciel rozkłada i rozwiesza karty obrazkowe ( lub wyrazowe – dla starszych dzieci) związane z powtarzanymi tematami, np. kolory, owoce, ubrania, zwierzęta., itp. Następnie nauczyciel dzieli dzieci na grupy.
Każda grupa powinna otrzymać dużą planszę z narysowaną tabelą, w której kratkach zmieszczą się karty obrazkowe lub wyrazowe. W pierwszej kolumnie grupy wpisują lub wklejają wylosowane lub podane przez nauczyciela literki. W kolejnych kolumnach – wybraną kategorię np. owoce, ubrania, zwierzęta itd.
Nauczyciel podaje hasło, np.: „Fruit”, komendę: „Start” i liczy do 20, a zadanie dzieci polega na poszukaniu obrazków lub wyrazów z odpowiedniej kategorii i umieszczenie w tabelce w odpowiednim miejscu.
Gdy karta jest źle ułożona, zostaje zabrana.
Na koniec następuje podliczenie wszystkich punktów, zdobytych przez każdą z grup.
Yes/No Game
Nauczyciel wraz z dziećmi siedzi na dywanie lub stoi przed dziećmi, które siedzą w ławkach. Dzieci otrzymują kartki z napisami: Yes/No.
Nauczyciel pokazuje dzieciom karty obrazkowe lub wyrazowe związane tematycznie z utrwalanym słownictwem. Prezentując kartę, mówi co pokazuje, a dzieci mają zdecydować, czy to co słyszą odpowiada obrazkowi czy nie i podnieść odpowiednią kartkę: Yes/No.
True/False Game
Nauczyciel siedzi wraz z dziećmi na dywanie lub stoi w klasie. Dzieci otrzymują kartki z napisami: True/False. Nauczyciel prezentuje historyjkę obrazkową. Mówi zdania odnoszące się do ilustracji lub postaci, a dzieci oceniają ich prawdziwość, podnosząc odpowiedni napis: True/False i w miarę możliwości mówiąc: True/False.
Ze starszymi dziećmi, można wprowadzić pewną odmianę, polegającą na tym, że rolę nauczyciela przejmuje jedno z dzieci.
Memory Game
Nauczyciel wraz z dziećmi siedzi na dywanie. Przed nimi leżą, ułożone ilustracją/napisem do dołu, pary obrazków lub pary obrazek-słowo w zakresie jednego lub kilku tematów. Dzieci kolejno odkrywają po dwa kartoniki tak, by dobrać pary. Jeśli odkryją parę pasującą, zabierają ją i losują ponownie. Jeśli odkryją parę niepasującą do siebie, odkładają karty na uprzednie miejsce, zapamiętując ich położenie. W czasie trwania zabawy nauczyciel zachęca dzieci do nazywania odkrywanych obrazków. Wygrywa ten, kto odkryje i nazwie najwięcej par.
Można wprowadzić karty wyrazowe, na których znajduje się zapis słowa drukiem i alfabetem pisanym, wówczas dzieci maja możliwość wzrokowego zapamiętywania wyrazów.
TPR Game – Gymnastics – Gra ruchowa.
Nauczyciel siedzi wraz z dziećmi na dywanie w kole po turecku z rękoma na kolanach. Wypowiada cyfry od 1 do 8. Każdej cyfrze przypisany jest gest.
Gdy nauczyciel mówi „one” to wszyscy wyciągają przed siebie prawą rękę. „Two” – wszyscy wyciągają przed siebie lewą rękę. „Three” – wszyscy wyciągają prawą rękę w górę. „Four”- wszyscy wyciągają lewą rękę w górę. „Five” – wszyscy wyciągają prawą rękę w prawo. „Six” – wszyscy wyciągają lewą rękę w lewo. „Seven” – wszyscy wyciągają przed siebie prawą nogę. „Eight” – wszyscy wyciągają przed siebie lewą nogę. Gdy nauczyciel mówi „Stop” to siadają po turecku z rękoma na kolanach.
Jeśli dzieci potrzebują więcej ruchu, to można przeprowadzić zabawę na stojąco. Wówczas nauczyciel dodaje następujące komendy: Turn left/ turn right/ move around.
Nie można zapominać o zaspokajaniu jednej z podstawowych potrzeb dziecka jaką jest czerpanie przyjemności z podejmowanej aktywności. Gry i zabawy dydaktyczne taką potrzebę zaspokajają, a jednocześnie wprowadzają dzieci w świat języka angielskiego.
Z fantastycznych zabaw inicjowanych przez nauczyciela łatwo przejść do fantastycznych zabaw inicjowanych przez dzieci.
Zgodzicie się chyba, że zabawa i gra dydaktyczna to łączenie przyjemności z nauką.