Dla nauczycieli

Jak zintegrować język angielski z ogólną tematyką przedszkolną

Co pewien czas zachodzą zmiany w podstawie programowej, zarówno tej ogólnej jak i dotyczącej języka nowożytnego. Każda zmiana wiąże się z pewnymi wyzwaniami jakie stają na ścieżce nauczyciela. Tak jest i tym razem.

 

 

Od pewnego czasu język nowożytny wszedł w skład podstawy programowej. Co za tym idzie, nauczyciele uczący angielskiego muszą dostosować swój program nauczania do ogólnej podstawy programowej. Oznacza to, że należy uczyć dzieci nie tylko zagadnień ogólnych, jak na przykład: części ciała czy nazw zabawek. Nowa podstawa programowa zakłada “zanurzenie” dzieci w języku obcych, czyli, na przykład, jeśli tematem wiodącym podczas nauczania przedszkolnego są dary jesieni, anglista ma obowiązek przeprowadzić zajęcia oparte na słownictwie związanym z tym zagadnienie. Założenie ciekawe, jednak z jego wykonaniem może być problemy. Dlaczego? Przede wszystkim, nie każda tematyka występująca w nauczaniu ogólnym jest łatwa do przedstawienia w języku obcym. Osobiście miałam problem z tematem: “Kiedy babcia była dzieckiem.” czy “Na starej fotografii widzę”. Jak więc efektywnie przeprowadzać zajęcia? 

1. Pamiętaj, że nie ma sensu omawiać wszystkich zagadnień występujących w ogólnej podstawie programowej. Należy więc dokonać ich selekcji. Wyżej wspomniany temat o fotografii może wymagać bardziej zaawansowanej znajomości języka obcego. Co więcej, słownictwo przedstawione podczas tego tematu może nie być wykorzystywane podczas późniejszych zajęć języka angielskiego. Wiąże się więc to z jego szybkim zapomnieniem, więc nasze starania pójdą na marne. Efektywność zajęć tego typu jest prawie równa zeru. Naszym celem jest tak przeprowadzić zajęcia, aby dzieci zapamiętały jak najwięcej słownictwa, aby następnie łatwiej im było wejść w rzeczywistość szkolną.

2. Korzystaj z ogólnych zagadnień podstawy programowe. Co to oznacza? Jeśli omawiasz, na przykład temat związany z odzyskaniem przez Polskę niepodległości, nie ucz dzieci wierszyka “Kto ty jesteś? Polak mały.” w wersji anglojęzycznej, ale wykorzystaj bardziej ogólne słownictwo, np. kolory, jeśli mówisz o fladze (można przygotować kilka flag w różnych kolorach i zadawać dzieciom pytania, która z nich jest polska).

3. Kalendarz przedszkolny obfituje w wiele dni nietypowych. Je również należy zawrzeć w swoim rocznym planie nauczania. Jak wybrać te, które przysporzą nam korzyści edukacyjnych?

  • Przede wszystkim zanim podejmiesz decyzję, zapoznaj się z rocznym planem przedszkola. Będą w nim zawarte wszystkie święta, które nauczyciele wychowania przedszkolnego zamierzają obchodzić. Wiedząc jak nauczyciele w danej placówce zaplanowali rok, zastanów się, które ze świąt możesz wykorzystać podczas zajęć angielskiego, które z nich pomogą Ci wprowadzić lub utrwalić wiodące słownictwo.
  • Zainteresuj dzieci - włączając dni nietypowe w swój miesięczny plan należy wziąć pod uwagę zainteresowania dzieci, np. Międzynarodowy Dzień Wolontariusza może nie należeć do najbardziej wyczekiwanych dni przez maluchy, ale na Dzień Kundelka mogą czekać z niecierpliwością.
  • Planując dni nietypowe podczas zajęć języka angielskiego należy pamiętać, że nie w każdym miesiącu uda nam się taki dzień włączyć w nasz plan. Mnogość dni nietypowych jest ogromna, nie zawsze jednak pokrywają się one z omawianą przez nas tematyką. W nauczaniu języka ważna jest konsekwencja w powtarzaniu danego słownictwa. “Skakanie” więc z tematu na temat w krótkim czasie może nie przynieść pożądanych efektów.

 

Poniżej znajdziecie spis dni nietypowych, które można wykorzystać podczas zajęć języka angielskiego:

 

Wrzesień

Temat ogólny: Zasady panujące w przedszkolu

Dzień nietypowy / święto: Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka (20.09.)

 

Wrzesień

Temat ogólny: Jesień

Dzień nietypowy / święto: Pierwszy Dzień Jesieni (23.09.)

 

Październik

Temat ogólny: Zawody

Dzień nietypowy / święto: Dzień Listonosza/ Dzień Poczty Polskiej (18.10.)

 

Październik

Temat ogólny: Zwierzęta domowe

Dzień nietypowy / święto: Dzień Kundelka (25.10.)

 

Listopad

Temat ogólny: Zwierzęta jesienią

Dzień nietypowy / święto: Dzień Jeża (10.11.)

 

Grudzień

Temat ogólny: Zima

Dzień nietypowy / święto: Pierwszy Dzień Zimy (21.12.)


Grudzień

Temat ogólny: Boże Narodzenie

Dzień nietypowy / święto: Święta Bożego Narodzenia

 

Styczeń

Temat ogólny: Rodzina

Dzień nietypowy / święto: Dzień Babci (21.01) i Dziadka (22.01.)

 

Luty

Temat ogólny: Zwierzęta polarne / zwierzęta zimą

Dzień nietypowy / święto: Dzień Niedźwiedzia Polarnego (27.02.)

 

Marzec

Temat ogólny: Wiosna

Dzień nietypowy / święto: Dzień Świętego Patryka (17.03.), Pierwszy Dzień Wiosny (20.03.)

 

Kwiecień

Temat ogólny: Wiosna

Dzień nietypowy / święto: Dzień Ziemi (28.04.)

 

Maj

Temat ogólny: Rodzina

Dzień nietypowy / święto: Dzień Mamy

 

Czerwiec

Temat ogólny: Lato

Dzień nietypowy / święto: Pierwszy Dzień Lata (21.06.)

 

Podzielcie się swoim doświadczeniem w tej kwestii. Jakie dni nietypowe obchodzone są w Waszych przedszkolach?